رادیو مالی: ماده 38 تامین اجتماعی

ماده 38 تامین اجتماعی

متن دقیق ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی به شرح ذیل می‌باشد:

 «مواردى که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقى یا حقوقى واگذار می‌شود کار فرما باید در قراردادى که منعقد مى کند مقاطعه کار را متقاعد نماید که کارکنان خود و  همچنین کارکنان مقاطعه کاران فرعى را نزد سازمان بیمه نماید و کل حق بیمه را به ‌ترتیب مقرر در ماده ۲۸ این قانون بپردازد .پرداخت پنج درصد بهاى کل کار مقاطعه کار از طرف کارفرما موکول به ارایه مفاصا حساب ازطرف سازمان خواهد بود. در مورد مقاطعه کارانى که صورت مزد و حق بیمه کارکنان خود در موعد مقرر به سازمان تسلیم و  پرداخت مى کنند. معادل حق بیمه پرداختی بنا به درخواست سازمان از مبلغ مذکور آزاد خواهد شد. هرگاه کارفرما آخرین قسط مقاطعه کار را بدون مطالبه مفاصا حساب سازمان بپردازد مسئول پرداخت حق بیمه مقرر وخسارات مربوط خواهد بود و حق دارد وجوهی را که از این بابت به سازمان پرداخته است از مقاطعه کار مطالبه و وصول نماید. کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌هاى دولتى و همچنین شهردارى‌ها و اتاق اصناف و موسسات و غیردولتى و مؤسسات خیریه و عام المنفعه مشمول مقررارت این ماده می‌باشند.»

 تعاریف مهم :

مقاطعه کار: شخصی که انجام دادن کاری یا خدماتی در مقابل مبلغ معین شده را برعهده می گیرد.

واگذارنده کار: شخصی حقیقی یا حقوقی که اجرای موضوع پیمان یا مقاطعه کاری را به شخص پیمانکار و یا مقاطعه کار واگذار می کند. ( کارفرما)

پیمانکار: شخصی حقیقی یا حقوقی که اجرای عملیات موضوع پیمان یا مقاطعه را برعهده می گیرد.

پیمانکار فرعی: دارای تخصص در انجام کار بوده و با اطلاع واگذارنده اولیه بخش، قسمتی یا تمام موضوعات عملیات پیمان را با انعقاد قرارداد برعهده می گیرد.

غیرعمرانی: هر چیزی که دولتی نباشد و ردیف بودجه نداشته باشد.

نکته: واگذارنده کار باید در انتها، قرارداد مربوطه را تایید کند. در ابتدا باید موضوع کارکرد را بگوید، همچنین مباحث تفکیک قرارداد یا درصد مکانیزه یا مکانیکی بودن و دوره کارکرد را نیز باید قید کند.  

 

وظایف کارفرماها

کارفرما موظف است نسخه ای از قرارداد را به شعبه محل اجرای قرارداد ارسال کند. چرا که مفاصا حساب تنها در همان شعبه صادر می شود.

کارفرما موظف است برای پیمانکاران نیز مانند سایر پرسنل لیست بیمه ارسال کنند و ردیف پیمان را ایجاد نمایند. واگذارنده مکلف است 5 درصد از هر پرداخت یا صورت وضعیت را کسر کند و بعد از اتمام قرارداد، کل صورت وضعیت را نگه داشته و بعد از دریافت مفاصا حساب، آخرین قسط پرداختی را به پیمانکاران اعطا نماید.  

در قرارداد ها این موضوعات باید کاملا شفاف قید شود:

  •  میزان کل ناخالص کارکرد ( قبل از ارزش افزوده)
  • تاریخ شروع و خاتمه کارکرد
  • چگونگی تامین مصالح
  • درصد کار مکانیکی و دستی بودن

 تبصره ماده 38:

کلیه کارفرمایان موضوع این ماده و ماده 29 قانون بیمه های اجتماعی سابق مکلفند،مطالبات سازمان تامین اجتماعی از مقاطعه کاران و مهندسین مشاوری که حداقل یک سال از تاریخ خاتمه،تعلیق و یا فسخ قرارداد آنان گذشته و در این فاصله جهت پرداخت حق بیمه کارکنان شاغل در اجرای قرارداد و ارائه مفاصاحساب سازمان تامین اجتماعی مراجعه ننموده اند را ضمن اعلام فهرست مشخصات مقاطعه کاران و مهندسین مشاور از محل پنج درصد کل کار و آخرین قسط نگهداری شده به این سازمان پرداخت نمایند.میزان حق بیمه پس از قطعی شدن طبق قانون و بر اساس آراء هیات تجدید نظر موضوع ماده 44 قانون تامین اجتماعی و ابلاغ مجدد به پیمانکار جهت پرداخت بدهی حق بیمه ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ توسط سازمان تامین اجتماعی اغلام خواهد شد(*) نحوه اجرای تبصره به موجب آئین نامه ای(*)  خواهد بود که توسط سازمان تامین اجتماعی تهیه وبه تصویب هیات وزیران می رسد.

 وظایف مقاطعه کارها

  •  باید یک نسخه از قرارداد رو به شعبه مربوطه اعلام کند.
  • در ابتدای کار، نامه ای را باید از کارفرما در مورد ردیف پیمان بگیرد.

 مهم :  شما مجاز نیستید اسامی تمامی پرسنل دفترمرکزی را در کد پیمان قرار دهید. در صورت اطلاع، با شما برخورد می شود و شعبه نمی پذیرد.

 ماه 41:

اگر شما ردیف پیمان را باز کنید و مطابق با ماده 28 پرسنل را بر طبق ردیف پیمان ارسال کردید،  اگر ضریب محاسباتی شما از ردیف پیمان بیشتر باشد، مطابق این ماده از شما این مازاد مطالبه خواهد شد. این قانون مورد انتقاد برخی از افراد است.

این پادکست را در اپلیکیشن رادیو مالی، سایت سپیدار سیستم و تلگرام می توانید بشنوید.

امورمالی, بیمه, حسابداری, قوانین

نوشته‌های مرتبط

136

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.