روانشناسی تمکین مالیاتی

روانشناسی تمکین مالیاتی

تحقق هدف وضع مالیات برای انتفاع شهروندان و ترغیب مردم به تمکین از قانون دشوار است.«اریک کرکلند» استاد روانشناسی اقتصاد دانشگاه وین و تیم او بر روی رفتار مالیات‌دهندگان در حال تحقیق هستند. تمکین مالیاتی برای دولت‌ها به‌منظور ارائه خدمات عمومی حیاتی است. هم‌چنین از مالیات برای تشویق رفتارهای مطلوب افراد و کسب‌وکارها و جلوگیری از رفتارهای نامطلوب استفاده می‌شود. به‌علاوه وضع مالیات امکان جبران نابرابری ثروت را امکان‌پذیر می‌سازد. برخی از شهروندان از پرداخت مالیات اجتناب می‌ورزند یا ریسک فرار مالیاتی را به جان می‌خرند. تنبیه مالیاتی را می‌توان به‌مثابه تصمیم‌گیری تحت ریسک دانست. در اقتصاد ابزارهای سنتی برای جلوگیری از عدم تمکین عبارت‌اند از: حسابرسی‌ها و جرائم فرار مالیاتی.

 چارچوب این شیب لغزنده، تلفیق کننده دیدگاه‌های اقتصادی و روان‌شناختی است؛ مانند نگرش پیچیدگی قوانین مالیاتی و روحیه پرداخت مالیات، ضوابط اجتماعی و عدالت توزیعی و رویه‌ای این چارچوب به دو نوع تمکین اجباری و اختیاری اشاره می‌کند:

قدرت با حسابرسی‌های متناوب و صداهای خشن اعمال می‌شود و نتیجه تمکین اجباری است.

در حالی که اعتماد به مراجع مالیاتی که نشات گرفته از برداشت عدالت و روحیه بالای پرداخت مالیات بر جامعه است، منجر به تمکین اختیاری می‌گردد. اعتماد برای دستیابی به نرخ بالای تمکین در یک کشور الزامیست. وقتی اعتماد بالاست قدرت در بالاترین سطح اثربخشی برای افزایش تمکین قرار دارد و مانع از آن می‌شود که فرارکنندگان مالیاتی، شهروندان صادق را استثمار کنند.

موسسه حسابداری کیا حسیب سپاهان ارائه‌دهنده کلیه خدمات مالی و مالیاتی شامل تحریر دفاتر، تکمیل و ارسال اظهارنامه‌های ارزش‌افزوده، عملکرد و صورت معاملات فصلی و نیز انجام عارضه‌یابی مالی و مالیاتی، هم‌چنین نمایندگی فروش نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار و ابری همکاران سیستم با توجه به نیاز شرکت‌ها می‌باشد؛ و به‌منظور ارتقاء سطح دانش حسابداران عزیز در گروه‌های تلگرامی و اینستا و نیز سایت موسسه به آدرس‌های مندرج در ذیل کلیپ‌های آموزشی و مطالب و بخشنامه‌های روز مالیاتی به‌صورت روزانه ارائه می‌دهد. و نیز پاسخگوی پرسش‌های شما عزیزان می‌باشد.

 “ما هستیم چون کسب‌وکار شما ارزشمند است”

تمکین مالی

نوشته‌های مرتبط

79

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.