قسمت 56: موجودی کالا و روش های اندازه گیری آن

 

دسته بندی: حسابداری
مهمان برنامه: ابراهیم بنوفاطمه
حجم: 12 مگابایت
زمان: 15 دقیقه

روش‌های نگهداری موجودی کالا:

الف) روش دائمی

در این روش هرگونه تغییری در موجودی کالا اعم از خرید، فروش  مصرف، برگشت از خرید و برگشت از فروش بصورت ریالی در حسابی تحت عنوان حساب موجودی کالا و بصورت مقداری در سیستم انبار ثبت و نگهداری می‌شود، به نحوی که بعد از هر تغییری موجودی کالا نشان دهنده مبلغ واقعی موجودی کالا و سیستم انبار نشان دهنده مقدار واقعی موجودی کالا بوده. بهای تمام شده کالای مصرف شده و فروش رفته بعد از هر تغییری دردسترس می‌باشد. در این روش موجودی کالا بدهکار و وجه نقد بستانکار می شود.

ب) ادواری

در این روش حساب موجودی کالا در طی سال نشان دهنده موجودی کالای اول دوره می باشد و در طول دوره، هیچگونه تغییر در این حساب صورت نمی­‌گیرد، و رویدادهایی همچون خرید، فروش، برگشت از خرید، برگشت از فروش و … در حسابهایی غیر از موجودی کالا منظور می‌­شود و فقط پایان هر دوره حساب موجودی کالا بابت موجودی پایان دوره تعدیل می­گردد، نام گذاری این روش به ادواری نیز به همین دلیل است. در این روش خرید کالا بدهکار و وجوه نقد بستانکار می شود.

روش های قیمت گذاری در انبار:

الف)روش اولین صادره از اولین وارده : FIRST IN FIRST OUT

در این روش که روش فایفو معروف است ، فرض براین است که کالای خریداری شده به ترتیب ورود به انبار, از انبار خارج می گردد یعنی کالاهایی که ابتدا خریداری میشوند ابتدا مصرف یا به فروش میرسند پس کالایی که در پایان دوره در انبار باقیمانده, مربوط به خریدهای آخر است و قیمت خرید آنها را به عنوان ارزش موجودی کالای پایان دوره در نظر می گیریم . (صنایع دارو و صنایع غذایی)

ب)روش اولین صادره از آخرین وارده  LAST IN FIRST OUT

دراین روش که به روش لایفو معروف است فرض بر این است که آخرین کالای خریداری شده زودتر از انبار خارج می شود و آنچه در پایان دوره باقی می ماند از بین کالاهای اول دوره است . این روش در ایران پذیرفته شده نیست. (فروش آهن آلات)

ج) میانگین موزون متحرک:

در روشهای پیشین چنین فرض شده بود که کالاهای خریداری شده به صورت مجزا از هم قابل شناسایی و خروج از انبار بوده اند ِ .حال اگر فرض کنیم در هر بار خروج ترکیبی از خریدهای اول و آخر دوره از انبار خارج می شود ِ آنچه در انبار باقیمانده است ترکیبی از تمام خریدهای انجام شده (تمام کالاهای ورودی به انبار) می باشد. ِ به این روش میانگین موزون می گویند .

هزینه هایی که به موجودی کالا اضافه می شود:

اگر کالایی خریداری شود و هزینه‌ی حمل به آن اضافه شود، این مبحث به خرید شما اضافه می شود. خرید شما متشکل از دو قسمت است: هزینه ای که بابت خرید پرداخت کردید و هزینه ای که بابت حمل متحمل شده اید.

موجودی انبار در چه قسمت هایی مورد استفاده قرار می گیرد:

  • محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته
  • اتکا برای میزان تولید
  • آگاهی از میزان مواد اولیه
  • جلوگیری از پرت محصول و عدم وقوع تخلافات

انبارگردانی:

انبارگردانی به این معنی است که وقتی شما برای کالاهای داخل انبار تگ کالا می چسبانید و کد کالا، طبقه مورد نظر و … را در آن در نظر می گیرید. موجودی تعدادی و ریالی کالاها را نیز در سیستم دارید و پرینت می گیرید. پس از آن با پرینت به سراغ کالاها در انبار رفته و موجودی را به طور کامل شمارش می کنید. شمارش اول و دوم را انجام داده و در صورتیکه مغایرت داشت، شمارش سوم را انجام می دهیم. برخی از افراد شمارش چهارم را نیز انجام می دهند.  در پایان در صورتیکه مغایرتی وجود داشت از طریق سند کسر و اضافه انبار می توانیم موجودی را تصحیح کنیم.

 

انبارگردانی, حسابداری, رادیو مالی, سپیدار, کیا حسیب, موجودی کالا

نوشته‌های مرتبط

83

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.