فیلم آموزش تهیه صورت مغایرت بانکی در نرم‌افزار سپیدار

فیلم آموزش تهیه صورت مغایرت بانکی در نرم‌افزار سپیدار

مغایرت بانکی سپیدار سیستم

فرآیند مغایرت گیری بانکی، اساساً به‌منظور پیدا کردن اقلام ثبت‌نشده و اشتباهات عملیاتی انجام می‌گردد. اقلام ثبت‌نشده می‌تواند در دفاتر شرکت و یا دفاتر بانک باشد. ازاین‌رو برای انجام فرآیند مغایرت بانکی در نرم‌افزار سپیدار سیستم، تهیه هر دو آیتم ضروری است. در ادامه به مراحل مغایرت بانکی سپیدار سیستم جهت رسیدن به مانده واقعی موجودی، پرداخته خواهد شد.

مغایرت بانکی استقرار سپیدار سیستم

هنگام راه‌اندازی دریافت و پرداخت سپیدار سیستم لازم است مغایرت بانکی حالت استقرار ثبت گردد. با مراجعه به فرم “مغایرت بانکی” پس از انتخاب استقرار و حساب بانکی، تاریخ مربوطه قابل ثبت می‌باشد. پس از تکمیل قسمت بالایی فرم، با استفاده از گزینه‌های “اضافه” و “حذف” اقلام باز دفاتر و بانک قابل ثبت می‌باشد.
در این وضعیت اقلام باز دفاتر شامل چهار نوع ذیل قابل انتخاب می‌باشند:
حواله
پرداخت چک
اعلامیه برداشت
وصول چک
که در هنگام ثبت مانده باز دفاتر قابل انتخاب می‌باشد. همچنین می‌بایست مانده‌حساب بانکی در قسمت “مانده صورت‌حساب” پایین فرم اقلام بانک تکمیل گردد. پس از انجام فرآیند، “گزارش مدل ترازنامه‌ای“ در بالای فرم قابل‌چاپ می‌باشد.

ثبت دفاتر بانکی در نرم‌افزار سپیدار

در اولین مرحله از مغایرت بانکی طی دوره سپیدار، لازم است کلیه اقلام دفاتر بانک ثبت گردد. برای این منظور کافی است به منوی دریافت و پرداخت سپیدار و فرم “صورت‌حساب بانکی” مراجعه شود. ورود اطلاعات در این فرم به دو روش دستی و از طریق اکسل انجام می‌گردد.
ثبت صورت‌حساب بانکی سپیدار به‌صورت دستی
در صورتی گردش بانک در بازه مدنظر زیاد نباشد می‌توان دفاتر بانکی را دستی وارد کرد. پس ورود تاریخ و انتخاب حساب بانکی، مانده قبلی حساب و تاریخ آخرین صورت‌حساب نمایش داده خواهد شد. در این مرحله کافی است با استفاده از کلید “افزودن سطر” گردش حساب را وارد نمود.
ثبت صورت‌حساب بانکی سپیدار با استفاده از اکسل
دریافت صورت‌حساب بانکی به‌صورت فایل اکسل، از طریق بانک مربوطه امکان‌پذیر است. لذا می‌توان با استفاده از کلید “دریافت از فایل اکسل” بالای فرم صورت‌حساب و انتخاب مسیر فایل، اطلاعات را وارد نمود.

مغایرت گیری بانکی طی دوره سپیدار سیستم

با مراجعه به فرم “مغایرت بانکی” و انتخاب حساب بانکی، صورت‌حساب ثبت‌شده قابل انتخاب می‌باشد. با توجه به اینکه مغایرت بانکی بر اساس صورت‌حساب انجام می‌شود، گزینه‌های “تاریخ”، “حذف” و “اضافه” اقلام غیرفعال است. در این مرحله اسناد ثبت‌شده در سیستم و مانده دفاتر در قسمت بالای فرم مشاهده می‌شود. همچنین اقلام بانک و مانده آن، از صورت‌حساب واردشده قابل‌مشاهده هستند. نظر به اینکه مغایرت گیری طی دوره انجام می‌گردد، کلیه اقلام صورت‌حساب جدید و اقلامی که طی مغایرت‌های قبلی پاس نشده‌اند، نمایش داده می‌شود.
در این مرحله می‌توان مغایرت گیری را به دو روش دستی و اتوماتیک ثبت نمود.

مغایرت بانکی اتوماتیک در سپیدار سیستم

با انتخاب گزینه “مغایرت بانکی اتوماتیک” در بالای فرم، می‌توان نسبت به تعیین روش مغایرت گیری اقدام نمود. درروش “شماره و مبلغ” اقلام باز به‌صورت جداگانه کنترل و مواردی که شماره سند و مبلغ برابری دارند با یکدیگر پاس می‌شوند. این در حالی است که در روش “مبلغ” تنها مبالغ اسناد باز با یکدیگر کنترل می‌گردد. پس از انجام فرآیند، “گزارش مدل ترازنامه‌ای” در بالای فرم قابل‌چاپ می‌باشد.

مغایرت بانکی دستی در سپیدار سیستم

درروش دستی سه حالت زیر برای پاس شدن اقلام وجود دارد.
اقلام بدهکار و بستانکار دفاتر یا بانک با یکدیگر
اقلام بدهکار دفاتر با اقلام بستانکار بانک
اقلام بستانکار دفاتر با اقلام بدهکار بانک
برای این کار کافی است موارد مدنظر انتخاب و گزینه “پاس” بالای فرم انتخاب شود. توجه داشته باشید مجموع اقلام انتخابی دفاتر و صورت‌حساب باید یکسان باشد. پس از انجام مغایرت گیری، “گزارش مدل ترازنامه‌ای” در بالای فرم قابل‌چاپ می‌باشد.

تعاریف

اقلام باز بدهکار دفاتر: اقلامی که در بدهکار دفاتر موسسه ثبت‌شده ولی در صورت‌حساب معادلی برای آن‌ها وجود ندارد.
اقلام باز بستانکار دفاتر: اقلامی که در بستانکار دفاتر موسسه ثبت‌شده ولی در صورت‌حساب معادلی برای آن‌ها وجود ندارد.
اقلام باز بدهکار صورت‌حساب: اقلامی که در بدهکار صورت‌حساب ثبت‌شده ولی در دفاتر موسسه معادلی برای آن‌ها وجود ندارد.
اقلام باز بستانکار صورت‌حساب: اقلامی است که در بستانکار صورت‌حساب ثبت‌شده ولی در دفاتر موسسه معادلی برای آن‌ها وجود ندارد.
اطلاعات بیشتر
جهت کسب اطلاعات بیشتر، راهنمایی در مورد مغایرت بانکی سپیدار سیستم و دموی نرم‌افزار با ما در ارتباط باشید.

موسسه حسابداری کیا حسیب سپاهان:

ارائه‌دهنده کلیه خدمات مالی و مالیاتی شامل تحریر دفاتر، تکمیل و ارسال اظهارنامه‌های ارزش‌افزوده، عملکرد و صورت معاملات فصلی و نیز انجام عارضه‌یابی مالی و مالیاتی، هم‌چنین نمایندگی فروش نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار و ابری همکاران سیستم با توجه به نیاز شرکت‌ها می‌باشد؛ و به‌منظور ارتقاء سطح دانش حسابداران عزیز در گروه‌های تلگرامی و اینستا و نیز سایت موسسه به آدرس‌های مندرج در ذیل کلیپ‌های آموزشی و مطالب و بخشنامه‌های روز مالیاتی به‌صورت روزانه ارائه می‌دهد. و نی پاسخ گوی پرسش‌های شما عزیزان می‌باشد.
“ما هستیم چون کسب‌وکار شما ارزشمند است”

سیستم سپیدار, کیاحسیب

نوشته‌های مرتبط

168

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.