اشتباهات و خطاهای حسابداری و تبعات آن

اشتباهات و خطاهای حسابداری و تبعات آن

برای دانلود اینجا کلیک کنید.

اشتباهات و خطاهای حسابداری و تبعات آن…..

از آنجایی که رشته حسابداری پر مخاطب ترین رشته دانشگاهی ست و تعداد فارغ التحصیلان این رشته در مقاطع تحصیلی مختلف به مراتب بیشتر از دیگر رشته هاست، لازم است همیشه ، هم در زمینه اطلاعات حسابداری ، هم در زمینه مالیاتی ، تسلط به برنامه های مجموعه آفیس به خصوص ورد و اکسل و نیز نرم افزار حسابداری و کلیه قابلیت های آن به روز بوده و تسلط کافی داشته باشید.

از جمله مهارت ها و اطلاعات لازم شامل؛ داشتن اطلاعات کافی  در زمینه قانون تجارت ، قانون کار و بیمه تامین اجتماعی ،آشنایی با  استاندارهای حسابداری و…  می باشد. پس وقتی نیاز به این همه مطالعه، به روز بودن، رشد شخصی و تقویت مهارت ها داریم!

اگر صاحبین مشاغل و شرکتها و موسات از حسابداران و مدیران مالی و یا مشاورین زبده با توان علمی بالا استفاده نکنند قطعا ضرر و زیانهای قابل توجهی کسب و کارشان را تهدید می کند.

همچنین، از آنجایی که حسابداری یک کار یکنواخت است و به طور معمول نقاط هیجان انگیزی در این شغل وجود ندارد و شما با اعداد و ارقام و اکسل و بایگانی و امور اداری و رفت و آمدهای مکرر به اداره امور مالیاتی و …. سر و کار دارید ممکن هست که روی روحیه و خلق و خوی شما تاثیر بگذارد، و چون باید حواستان جمع باشد که یک ریال کم و زیاد نشود. در کنار استرس و خستگی به مراتب اشتباهات، عدم تمرکز و آرامش ممکن هست باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری در مجموعه شود اما می‌توان با یک برنامه ریزی صحیح و مناسب، از بروز خسارت  جلوگیری کرد. همه ما می‌دانیم که هزینه‌ی جبران خطاها در حسابداری بسیار بیشتر از هزینه‌ی جلوگیری از رخ دادن آن است.  یک اشتباه کوچک و جزئی می‌تواند تمام اسناد و گزارش‌ها را خراب کند و در آن‌ها مشکلات بزرگی ایجاد کند و تمام اطلاعات مالی یک شرکت را دستخوش تغییرات جدی و بزرگی کند و باعث به خطر افتادن آن کسب و کار شود. اما خطا و اشتباه گاها غیر قابل اجتناب می باشد بنابراین وجود شخص یا اشخاصی که گاها یا به صورت منظم در مجموعه شما حاضر شوند وصورتحساب ها ، سیستم حسابداری و اسناد و اطلاعات را بررسی نمایند و پس از عارضه یابی موارد خطا را مشخص نمایند و اقدام به تصحیح آن نمایند،لازم می باشد. با این کار نه تنها در زمان شما و کسب و کارتان صرفه جویی خواهد شد، بلکه درآخر پول بیشتر و دردسر کمتری هم خواهید داشت. همچنین از مزایای رقابتی این کار در بازار، مانند رضایت بیشتر مشتریان بهره مند خواهید شد.

انتخاب نادرست نرم افزار حسابداری؛ می تواند هزینه ها را افزایش داده و منجر به اختلال در فعالیت مالی سازمان / شرکت شود.

استانداردهای حسابداری مرتب تغییر می کند و فرم ها و شیوه نامه های حسابرسی و مالیاتی و ارزش افزوده نیز هر سال دست خوش تغییر می شود. به خصوص ضرایب بیمه پرسنلی و هزینه های بانکی و امثالهم. بنابراین حتی صاحبان کسب و کارهای کوچک، کارآفرینان، حسابداران پاره وقت و آزادکار لازم است از تمامی اصول روش‌های رسمی، مستند و دقیق برای مدیریت حسابداری خود پیروی کنند . یک راه مفید برای انجام این کار این است که با چک لیست‌ها و فرم‌های استانداردسازی شده کار کنید تا از دقت و یکپارچگی اطلاعات خود مطمئن شوید و برای انجام امور حسابداری خود به صورت اصولی، همواره می‌توانید از نرم افزار حسابداری مطابق با قوانین مالیاتی و اصناف استفاده کنید. لذا در کنار تغییر سیاست های سازمانی و ظهور فناوری های نوین مدیریت مالی، انتخاب نرم افزار حسابداری روز به روز مشکل می شود و نیاز به مشاوره تخصصی برای انتخاب و استقرار یک سیستم هوشمند مدیریت مالی از ضروریات هر سازمانی  می باشد.

 هشدار به کارفرمایان و حسابداران! خطاهای حسابداری حاصل از بی تجربه گی یا نداشتن مهارت کافی که منجر به ضرر و زیان های  جبران ناپذیر می گردد!!!!

 با توجه به رکود اقتصادی و تورمی که شاهدش هستیم،  مشاغل، شرکتها و موسسات بیش از پیش به دانش مالی و حسابداری نیاز دارند، و این نیاز گسترده، به حسابداران و مدیران مالی با دانش حسابداری کافی و به روز، مسلط به قوانین مالیاتی( به خصوص قوانین جدید و آیین نامه ها، بخشنامه ها و دستورالعمل ها)، دارای دقت و سرعت بالا و توانایی تجزیه و تحلیل کردن اطلاعات مالی احتیاج دارند.

همچنین پی بردن و اصلاح خطا و اشتباهات در حسابداری هرچه در زمان سریع‌تری صورت بگیرد، هزینه‌ی کمتری نسبت به اصلاح آن در آخر پروژه برای جبران خواهد داشت.

در زیر لیستی از رایج ترین اشتباهات و موارد بروز خطا اشاره می گردد:

1-عدم راه اندازی نرم افزار حسابداری متناسب با نوع فعالیت

2-عدم ثبت صحیح اسناد حسابداری از روی مدارک مثبته و رویداد های مالی(اشتباه در سرفصل و ارقام) و یا عدم ثبت رویداد مالی

3-عدم گزارش دهی صحیح، دقیق و به موقع

4-اشتباه در ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی ، اخذ کد اقتصادی

5-اشتباه در ارسال فهرست مالیات حقوق و لیست بیمه تامین اجتماعی

6-اشتباه در پرکردن صورت معاملات فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

7-اشتباه در پر کردن اظهارنامه عملکرد

8-اشتباهات و خطاهای مربوط به پلمپ و تحریر دفاتر قانونی

 اشتباه

خطاهای سهوی درصورتها ومدارک مالی مانند اشتباه غیرعمدی در استفاده ازاصول حسابداری ، مانند:

  • بکارگیری نادرست و سهوی رویه‌های حسابداری
  • اشتباه محاسباتی یا دفتری در اسناد یا مدارک اولیه حسابداری
  • بی توجهی به حقایق موجود یا برداشت نادرست از آنها

تقلب:

بیشتر خطاها و اشتباهاتی که در حسابداری رخ می دهد غیر عمدی است. با این حال ممکن است به قصد سوء استفاده، مخفی کردن ویا ارائه نادرست اطلاعات مالی نیز اشتباهاتی صورت بگیرد.

به اقدامات عمدی یک یا چند نفر از مدیران، کارکنان یا اشخاص ثالث اطلاق می‌شود که به ارائه نادرست صورتهای مالی منجر می‌شود. در حالت دیگر، در صورت تحریف یک حقیقت و یا کتمان یک اشتباه عمدی، این عمل نیز تقلب خوانده می‌شود.

تقلب دربرگیرنده موارد زیرمی‌باشد:

  • سوء استفاده ازدارایی‌ها
  • سرقت دارایی‌ها
  • ثبت معاملات بدون مدارک مثبته
  • بکارگیری رویه‌های نادرست حسابداری
  • ارائه نادرست آثار مالی معاملات یا حذف آنها از اسناد و مدارک
  • سندسازی‌ و دستکاری‌ یا تغییر سوابق‌ حسابدار

جهت اطلاع حسابداران:

از آنجا که‌ برای‌ کتمان‌ تقلب‌ ممکن‌ است‌ از طرح‌های‌ پیچیده‌ و سازمان‌ یافته‌ای‌ چون‌ جعل‌، ثبت‌ نکردن‌ عمدی‌ معاملات‌ یا دادن‌ اطلاعات‌ نادرست‌ به‌ حسابرس‌ استفاده‌ شود، خطر کشف‌ نشدن‌ این تقلبها، به‌مراتب‌ بیش‌ از خطر کشف‌ نشدن‌ خطاهای ناشی‌ از اشتباه‌ است‌. روشهای‌ حسابرسی‌ که‌ برای‌ کشف‌ یک‌ اشتباه‌ مؤثر است‌ ممکن‌ است‌ برای‌ کشف‌ تقلب‌، بی‌اثر باشد.

نقش حسابرس :

اگرچه‌ حسابرسی‌ می‌تواند عاملی‌ بازدارنده‌ بری وقوع تقلب و یا اشتباه محسوب‌ شود،  اما مسئولیت‌ پیشگیری‌ از تقلب‌ و اشتباه‌ با حسابرس‌ نیست‌. بنابراین درصورت مشاهده احتمال خطا، آموزش استاندارد حسابداران در راستای شناسایی اینگونه خطاها، خواه تقلب یا اشتباه، و یا بکار گیری مدیران و مشاوران خبره باید در راس کار مدیران قرار گیرد.

در این راستا ؛ مؤسسه حسابداری کیاحسیب سپاهان به شماره ثبت 334 در تاریخ 27/02/ 1393 در اداره کل  ثبت شرکت های شهرستان نجف آباد به ثبت رسیده است. این موسسه  فعالیت خود را از سال 1392 آغاز نموده و با کادری مجرب ، تحصیل کرده و با سابقه در امر حسابداری  و مشاوره مالی و مالیاتی مشغول به فعالیت می باشد. همچنین در شهرک های صنعتی نجف آباد و حومه حضور پررنگ داشته و اعتماد صنعتگران را به خود جلب نموده است.

 -هدف اصلی موسسه ارائه خدمات اثربخش به مشتریان با هزینه مناسب و به موقع می باشد.

  از جمله خدمات موسسه :

1-انجام کلیه عملیات حسابداری مالی ، صنعتی ، پیمانکاری و خدماتی

2-طراحی و بهینه سازی سیستم های مالی و صنعتی و پیمانکاری

3-طراحی و پیاده سازی سیستم بهای تمام شده

4-تدوین کنترل های داخلی و آیین نامه ها و دستورالعمل های مورد نیاز شرکت ها

5-حسابرسی داخلی و اصلاح حساب

6-مشاوره مالیاتی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی

7-عارضه یابی مالی و مالیاتی

8-بودجه بندی و استقرار سیستم کنترل های داخلی

9-اجرای همایش های رایگان مالیاتی و بیمه با حضور اساتید برتر کشوری

10-فروش ، استقرار، نصب و پیاده سازی نرم افزارهای حسابداری ابری و سپیدار همکاران سیستم

11-مشاوره و پشتیبانی نرم افزار حسابداری ابری و  سپیدار همکاران سیستم

 

– شركا وپرسنل مؤسسه

 سوابق حرفه اي شركا، تعداد همكاران مؤسسه و سوابق حرفه اي و تحصيلي آنها به شرح زير ارائه مي گردد:

  • مهدی معین دوست : مدیرعامل و عضوهیات مدیره

      2- خانم فهیمه ایزدی خواه: رئیس هیات مدیره و مدیرپروژه و عضو انجمن مدیران مالی اصفهان

       تعداد همكاران حرفه‌اي فعلي مؤسسه و رده شغلي آنان بشرح جدول ذيل مي‌باشد:

رديف     رتبه حرفه اي       تعداد نفرات              تحصيلات                                سابقه كار

1         شريك- مدير           2                  ليسانس و فوق ليسانس              هركدام بيش از 15 سال

2        رئیس حسابداری        5          ليسانس و فوق ليسانس حسابداري         هركدام 5 الي10 سال

ومدیریت

3             حسابدار              9          ليسانس و فوق ليسانس اقتصاد               هركدام يك الي 6 سال

                                                         و حسابداري

4        مهندس کامپیوتر       1                  لیسانس کامپیوتر                                  10سال

لازم به ذکر است مؤسسه جهت ارتقاء سطح کیفی و علمی کارمندان خود به طور مرتب اقدام به  برگزاری کارگاهها و کلاس‏های آموزشی درون سازمانی در زمینه قوانین، استانداردهای حسابداری و حسابرسی، حسابرسی داخلی، کنترل های داخلی و ارائه رهنمودها و دستورالعمل های لازم می نماید .

–  موسسه جهت آشنایی صنعتگران با قوانین مالیاتی و بیمه ، همایش های رایگان زیر را به مرحله اجرا درآورده است :

1-اولین همایش رایگان” قوانین مالیاتهای مستقیم مصوب 1394 ” در دانشگاه پیام نور نجف آباد مورخ  02/09/1394 .با سخنرانی استاد مزیکی.

2-دومین همایش رایگان ” آشنایی با قوانین مالیاتی جدید و لزوم استفاده از نرم افزار صندوق فروشگاهی ” درفرهنگسرای خارون مورخ  13/12/1394 با سخنرانی استاد نریمانی.

3-سومین همایش رایگان” بازرسی دفاتر قانونی و نحوه تعیین بیمه پیمان ها توسط سازمان تأمین اجتماعی” درفرهنگسرای خارون مورخ  04/06/1395  با سخنرانی استاد حسینعلی صالحی.

4-چهارمین همایش رایگان “معافیت های مالیاتی و قوانین حمایت از تولید” درفرهنگسرای خارون مورخ  21/11/95 با سخنرانی استاد نریمانی.

5-همایش رایگان”حسابداری پیمانکاری و قوانین بیمه و مالیات مربوطه” در فرهنگسرای خارون با سخنرانی دکترسلطانی و شادمان امینی .

6-ششمین همایش رایگان” حسابرسی تامین اجتماعی و آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به امور پیمانکاران” با سخنرانی استاد محمدرضا ظهیری.

7- همایش رایگان آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی و بخشنامه های مرتبط با رونق تولیدمورخ 26/06/98 واقع در شهرک صنعتی نجف آباد2

  -خلاصه ای از خدمات و مشتریان موسسه :

1-حسابداری مالی و مالیاتی و صنعتی و پیاده سازی سیستم بهای تمام شده در شهرک های منتظریه ، نجف آباد2 ، تیران و نهضت آباد .( از جمله شرکت فرزانه آرمان، برج سازان سپهر اسپادانا، گروه تولیدی موحدپلاست، شرکت بهینه رنگ، شرکت پتروفناور جوان چهلستون، کشتارگاه درسا طیور،  شرکت کیمیاگوشت ذبحی و پرسکاری رکورد ، پیمان ماشین ،دوران سپنج ناردین ، پرسکاری هژبرراد، قطعه سازی همدانی ، شرکت جلیل صنعت پارس سپاهان ، شرکت سینا آهن ، فرآورده های زنبور عسل شهد آوران مصفا ، کارگاه طراحی و تولید و مونتاژ سیم ایران ، معدن سنگ پارس مرمریت ، نمایندگی ایران خودرو براتی ، شرکت رهنورد دشت پارسیان و ……. )

2- پیاده سازی سیستم اموال در سازمان رفاهی تفریحی شهرستان نجف آباد.

3- مدیریت مالی شرکت خدماتی شهرک صنعتی نجف آباد 2 و شرکت خدماتی کوهپایه.

4-مشاور مالی و مالیاتی شرکت بازرگانی ترنم سبز زاینده رود و بازرگانی عطوفی و نمایندگی کیا موتور (امامی) .

5- حسابداری مالی و مالیاتی مسکن مهر 2 فولادشهر و مسکن مهر 8 زرین شهر و مسکن نیروی انتظامی نجف آباد .

6- حسابداری شرکت های تعاونی اتحادیه های شهر نجف آباد .

7- مدیر تصفیه مؤسسه حسابرسی سپاهان تراز و بازرس تصفیه در مسکن مهر فولادشهر .

همچنین موسسه کیا حسیب سپاهان توانسته با اخذ نمایندگی فروش نرم افزار های حسابداری ابری و سپیدار همکاران سیستم که یکی از برندهای مطرح در ایران می باشد، خواسته ی مدیران شرکت ها در خصوص استقرار نرم افزاری ساده و جامع را تأمین نماید.

 شرح مختصری از همکاران سیستم :

امروز ، همکاران سیستم بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری بخش خصوصی است ؛ همکاران سیستم با به‌کارگیری استانداردهای جهانی و از طریق توسعه‌‌ی فناوری اطلاعات در سازمان‌ها و مؤسسات خصوصی و دولتی ، می‌کوشد کسب‌ و‌کار مشتریانش را به عنوان شرکای تجاری خود ، توسعه دهد. در سال‌های اخیر ،  همکاران سیستم توجه بیشتری به افزایش سرعت ارائه‌ خدمات و کیفیت محصولات خود داشته است .

 فعالیت‌های اصلی همکاران سیستم :

 راهکارهای نرم‌افزاری کسب وکار تجاری بر اساس فرایندهای عملیاتی سازمان‌های متوسط و بزرگ در صنایع مادر، تولیدی، خدماتی و بازرگانی

  • ارائه‌ راهکارهای نرم‌افزاری برای کسب وکارهای کوچک
  • ارائه‌ راهکارهای خاص فناوری اطلاعات برای سازمان‌ها و نهادهای دولتی
  • ارائه‌ خدمات آموزش، استقرار و پشتیبانی راهکارهای نرم‌افزاری
  • ارائه خدمات مهندسی شبکه‌های پیشرفته و امنیت اطلاعات

کاربران این سیستم‌ها با عضویت در کلاب از امکانات ارزشمندی از جمله دسترسی به آخرین نسخه نرم افزارها، برخوردار می‌شوند. یکی از مزیت‌های اصلی این نرم افزارها کاربری آسان و عدم بروز خطای سیستمی است که نیاز به هرگونه پشتیبانی فنی را به حداقل می‌رساند.

امید است که بتوانیم با پیاده سازی سیستم حسابداری که یکی از ارکان مهم مدیریت بنگاه های اقتصادی می باشد سهم کوچکی در موفقیت شرکت شما داشته باشیم و بتوانیم حسن نیت خود را در این امر مهم به شما ثابت نمائیم.

از خداوند منان توفیق خدمت گزاری به همشهریان عزیزمان را خواستاریم.

 ما هستیم چون کسب و کار شما ارزشمند است

 

اشتباهات حسابداری, امورمالی, حسابداری, کیاحسیب

نوشته‌های مرتبط

115

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.